Ako správne a efektívne pripraviť grafiku do tlače?

grafiku

Príprava podkladov a grafiky pre tlač môže niekedy dať skutočne zabrať. Pri väčšine tlačových úloh je totiž potrebné dodržiavať určité požiadavky. Zabránite tak možnému zníženiu kvality pri tlačení, prípadne celkovému znehodnoteniu vášho finálneho produktu. Správna príprava grafiky je kľúčová pre dosiahnutie profesionálneho výsledku.

Aby ste dosiahli čo možno najlepšie výsledky, prinášame vám základný prehľad, ktorý Vám pomôže pri tlačení brožúr, letákov, ale aj billboardov či bannerov. Pri použití týchto trikov si ušetríte množstvo času zbytočným prerábaním grafiky a zároveň si zaistíte rýchlejšiu dobu dodania vašich produktov.

Tak si teda poďme vysvetliť pojmy, ktoré by mal ovládať každý, kto pripravuje grafiku do tlače:

Prvá vec, na ktorú je potrebné myslieť, je že podklady pre hárkovú tlač (vizitky, letáky, brožúrky a podobne) musia obsahovať iné špecifiká ako podklady pre veľkoformátovú tlač (billboardy, bannery a podobne).

Pri veľkoformátovej tlači by mal súbor PDF obsahovať:

1. Grafiku pripravenú napresno (bez okrajov)
2. Farby v režime CMYK 
Kedykoľvek je to možné, zaistite, aby ste použili farebný priestor CMYK pre optimálny farebný výstup.
3. Skontrolovanú veľkosť a rozlíšenie obrázkov (bez pixelov) 
Uistite sa, že všetky vaše obrázky majú rozlíšenie minimálne 300 dpi (bodov na palec). Pre najlepšie výsledky tlače sa odporúča 300 dpi. Ak majú vaše obrázky nižšie rozlíšenie, môžu sa tlačiť rozmazané a pixelované.
4. Každý tlačový súbor by mať byť v samostatnom formáte PDF 
Najlepšie výsledky dosiahnete, ak súbor pošlete ako súbor PDF. Dokumenty Adobe PDF sú univerzálnym formátom súborov, ktorý je možné zobraziť prakticky na každom počítači bez ohľadu na písmo alebo softvér, ktoré môžu byť v počítači nainštalované.
5. Ak sa  jedná o strojový orez napr. pri nálepkách, je potrebná orezová linka a 3mm spadávka (presah grafiky)
6. Texty v krivkách
Všetky texty v grafike je potrebné previesť na krivky, aby nedošlo k tzv. “rozsypaniu “ textu. To by mohlo mať za následok, že by sa niektoré znaky v texte stratili, prípadne by z nich vypadli diakritické znamienka.

Pri veľkoformátovej tlači je dôležité prispôsobiť veľkosť grafiky požadovaným rozmerom.

Grafiky menších rozmerov sa pripravujú v štandardnej mierke 1:1, zatiaľ čo pri billboardoch a reklamných plachtách či banneroch sa používa mierka 1:10 a vizuály väčšie ako 4 až 5 m.

Pri výrobe billboardu (510x240cm) je potrebné všetky prvky grafiky umiestniť aspoň 20 cm od okraja. V prípade bigboardu (960x360cm) aspoň 40 cm od okraja. Táto vzdialenosť zamedzí riziku ich prekrytia pri inštalácii do rámov.

Pri menších banneroch je vhodná vzdialenosť aspoň 5 cm od okraja, nakoľko je to štandardná šírka zvaru. Pri nedodržaní vzdialenosti aspoň 5 cm sa môže stať, že budú očká zasahovať do textov alebo iných dôležitých prvkov.

Pri hárkovej tlači by malo tlačové PDF zase obsahovať:

1. 3 mm spadávku a orezové značky
(o spadávke sa dočítate tu: (pozn.autora-prelink na článok o spadávke)
2. Farby v režime CMYK 
Platí rovnako ako pri veľkoformátovej tlači.
3. Skontrolovanú veľkosť a rozlíšenie obrázkov (bez pixelov) 
Všeobecne je najlepšie nikdy nezväčšovať fotografie o viac ako 20 percent pôvodnej veľkosti. Zmena veľkosti obrázkov v dokumente zmení tiež výstupné rozlíšenie obrázka v dokumente. Platí to najmä pre veľké letáky a brožúry.
4. Každý tlačový súbor by mal byť v samostatnom PDF, v prípade brožúry v jednom PDF
5. Pri tlači brožúr nevyradené strany v programe v jednom PDF
6. PDF formát vo verzii High Quality Print
7. Obrázky v rozlíšení 300 DPI
Aj v tomto prípade sa oplatí pracovať s obrázkami, ktoré majú rozlíšenie 300 DPI a väčšie, aby ste dosiahli čo možno najväčšiu ostrosť.

Pri hárkovej tlači sa používa grafika v rozmeroch štandardnej mierky 1:1.

Ako dodať dáta na tlač?

1. Fotografie – PDF, JPG, PNG
2. Text – PDF, MS word, prípadne ako text v maile
3. Logá –  PDF, Ai, PNG, EPS

Ako sme už spomínali vyššie, odporúčame použiť najmä formát PDF, avšak podporovanú sú aj všetky ostatné spomenuté formáty. Ak nám posielate na tlač viac druhov tlačovín, odporúčame vytvoriť pre každý druh samostatnú zložku a všetky potom spoločne zazipovať. Prečo je posielanie správnych dát dôležité?

Pri takto upravených grafikách dokážete ušetriť kopu času a peňazí, ktoré by ste investovali za dodatočné úpravy našimi grafikmi. Vaše produkty vám tak dokážeme dodať omnoho rýchlejšie a za nižšiu cenu. 

Ak máte nejaké otázky alebo nejasnosti ohľadne spomínaných požiadaviek, kontaktujte nás tu a my vám radi poradíme.

Návrat hore