Keď pripravujete podklady pre tlač, no neviete si rady napríklad s tým, akú veľkosť a rozlíšenie majú mať obrázky, prípadne na aké farebné režimy by ste si mali dať pozor, venujte chvíľku času tomuto článku. My sa Vám dnes pokúsime zodpovedať na otázky, ktoré si pri príprave materiálov kladiete a prinesieme vám jednoduché kroky, vďaka ktorým už pre vás príprava podkladov nikdy nebude strašiakom.
1. Veľkosti a rozlíšenia pri tlači
Obsah grafiky ako texty, obrázky, či akékoľvek ďalšie objekty nesmú nikdy presahovať viditeľný formát (digitálny orez). Maximálny formát na tlač PDF je 508 cm, a ak pripravíte niečo väčšie, zreže sa vyexportovaná PDF na spomenutých 508 cm. Grafiky menších rozmerov odporúčame pripraviť v štandardnej mierke 1:1, avšak pri väčších formátoch ako sú billboardy, bigboardy či bannery odporúčame mierku 1:10. Vizuály by zároveň mali byť väčšie ako 5 m.
Pri výrobe billboardu (510x240cm) je potrebné všetky prvky grafiky umiestniť aspoň 20 cm od okraja. V prípade bigboardu (960x360cm) aspoň 40 cm od okraja. Táto vzdialenosť zamedzí riziku ich prekrytia pri inštalácii do rámov.
Pri menších banneroch je vhodná vzdialenosť aspoň 5 cm od okraja, nakoľko je to štandardná šírka zvaru. Pri nedodržaní vzdialenosti aspoň 5 cm sa môže stať, že budú očká zasahovať do textov alebo iných dôležitých prvkov.
Pri citylighte vytvorte súbor s rozlíšením 100-150 dpi pri mierke 1:1. Dodržujte od všetkých podstatných častí grafiky taktiež 5 cm vzdialenosť od okraja, aby sa zamedzilo ich prípadnému prekrytiu pri inštalácii do rámov.
Pri roll up banneroch platí, že v spodných častiach by sa nemalo nachádzať nič dôležité, nakoľko sa vkladá do vyťahovacej konštrukcie.
Pre interiérovú tlač platia rovnaké pravidlá ako pre exteriérovú. Pre ostrosť vizuálov sa doporučuje vyššie rozlíšenie 150-300 dpi. Všetky dôležité objekty v grafike treba dať kvôli orezu aspoň 4-5 mm od okraja dokumentu.
2. Rozlíšenia obrázkov a log
Čo sa týka rozlíšenia obrázkov, minimálne rozlíšenie obrázkov, log či kresieb by malo mať aspoň 250 dpi (bodov na palec), odporúča sa však rozlíšenie aspoň 300 dpi. Obrázky tak nebudú rozmazané či nečitateľné. Ak budú mať obrázky nižšie rozlíšenie, treba rátať s horšou výslednou kvalitou tlače.
3. Farebné režimy pri tlači
Základným pravidlom pri tlači je používať v grafike farebný režim CMYK. Ak zvolíte iný farebný model, napríklad model RGB, môže byť výsledná produkt zložený z inej farebnosti, ako ste si predstavovali. Pýtate sa, aký je medzi týmito modelmi rozdiel?
Režim RGB je určený pre monitory, pričom každý pixel je vyskladaný z troch malých žiaroviek, čo nesie v názve aj samotná skratka – z červenej, zelenej a modrej. V prípade, že žiarovky nesvietia, monitor zostáva čierny, ak zasvietime všetky, monitor je naopak biely. Farebnosť CMYK ale narozdiel od RGB predstavuje tlačiarenskú farebnosť. Jej skratka sa skladá z cyan (tyrkys), magenta (ružová), yellow (žltá) a black (čierna). Tu vzniká opačný princíp. Ak pridáme všetky farby na papier, vznikne nám čierna, pokiaľ nedáme žiadnu, papier zostane biely. Každá iná farba sa dá rozložiť tak, že keď v rôznych percentách natrieme tieto štyri farby, vznikne požadovaná farba. CMYKom však nikdy určité sýte farby, ktoré sú v RGB a na monitore žiaria, nenamiešame.
Ako na to: Najľahšie prevediete obrázky do profilu CMYK v programe na úpravu fotografií (Adobe Photoshop, Zoner Photo Studio, Corel Draw, GIMP, Picasa atď.). Prevod na CMYK profil väčšinou nájdete v hlavnom menu pod záložkou „Obraz“ a ďalej vyberiete režim CMYK.
4. Rozdiel medzi rastrom a vektorom
Raster predstavuje systém, ktorý pracuje s jednotlivými pixelmi/bodmi. Kvalita obrázkov v tejto grafike je daná počtom pixelov. Čím viac pixelov, tým je kvalita obrázku väčšia. Ak chceme zväčšiť takýto obrázok, počet pixelov sa nemení a zhorší sa kvalita obrázku. Preto je dôležité, aby fotografie, ktoré vkladáme do tlače, boli v požadovanom formáte dpi. Platí to hlavne pri tlači veľkoformátových vizuálov.
Vektor je narozdiel od rastera flexibilnejší a lepšie sa s ním pracuje. Vieme ho upravovať podľa potrieb. Vplyvom zväčšovania alebo zmenšovania obrázku sa jeho kvalita nemení. Doporučujeme vám pripravovať logá vo vektoroch tak, aby boli použiteľné na akýkoľvek formát.Tak čo, zdá sa Vám to už jasnejšie? Ak nie, neváhajte nás kontaktovať a spoločne aplikujeme tieto informácie na Vaše konkrétne produkty a materiály.